Leader-aktiiveja Kostamuksessa

Hanketoimijoiden ja kansainvälistymisestä kiinnostuneiden opinto-, verkottumis- ja virkistysmatka Kostamukseen 4 – 5.4.2013

Virkistäytymismatkalle oli ilmoittautunut useampikin henkilö, mutta kaiken kaikkiaan 11 henkilöä pääsi matkalle. Valitettavat flunssa-epidemiat olivat verottaneet matkalta muutaman henkilön. Mukana oli siis projektikoordinaattoreita, toiminnanjohtajia, yrittäjiä ja projektityöntekijöitä. Kaiken kaikkiaan mukava ja puhelias joukko ihmisiä, joista osa oli erittäin kokeneita Venäjän-matkaajia vuosiviisumeineen, ja sitten meitä, jotka eivät olleet koskaan käyneet Kostamuksessa, mutta Venäjällä kuitenkin joskus aiemmin.

Rajan yli mentiin aamulla torstaina 4.4.2013 kihelmöivissä tunnelmissa. Jostain syystä tämä on aina Venäjänmatkan jännittävin kohta, ainakin itselleni. Jonoja ei ollut ja passintarkastus meni nopeasti. Tullissa oli suloinen nuori Labrador-koira joka iloisesti häntä heiluen nuuskutteli matkaseurueemme läpi. En tiedä oliko tuolla koiralla mitään muuta virkaa, kuin esittää huumekoiraa, sillä oikeita tullin varusteita, eli huomioliiviä sillä ei ollut päällä, eikä käytös ollut muutenkaan arvokasta, sillä se yritti takajaloilla seisten hamuta matkanjärjestäjämme eväsleipiä hänen käsilaukustaan …

Passia näytettiin kaiken kaikkiaan neljään otteeseen rajamuodollisuuksien puitteissa, mutta olimme kuitenkin varsin ajoissa, eli vain noin 40 minuuttia myöhässä Baltic Link Business Centerissä, joka on siis uusi Kostamuksen yrittäjäkeskus.

Galina Potapova, joka on Kostamuksen kaupungin ulkomaansuhteiden vastaava, kertoi ensin yleistietoa Kostamuksesta ja sen elinkeinoelämästä. Kostamus perustettiin vuonna 1983, vain kuusi vuotta rakennuspäätöksen jälkeen. Hän kertoi positiivisesti, kuinka kostamuslaiset ovat hyvin keskellä Eurooppaa; Ouluun on vain 300 km, Pietariin 900 km, Kajaaniin 165 km ja EU:n rajalle vain 37km. Lentokenttäkin on vain 630 km päässä. Tämä ihastuttava asenne hymyilytti kuulijana, miten me Kainuussa mietimme, olevamme niin kaukana kaikesta. Onhan Kajaanissakin sentään oma lentokenttä.

Kostamukseen on tulossa Ikean huonekalutehdas, sekä sinne on rakennettu muutama vuosi sitten aivan uusi uimahalli. Taloja rakennetaan kovaa vauhtia, ja kävimmekin tutustumiskierroksella eräällä uudella asutusalueella, jonka talot olivat ihan suomalaisten pientalojen näköisiä: nättejä, vaaleita, kivirapattuja ja järkevästi suunniteltuja. Kostamuksessa puuhataan myös uusia tapahtumia: Nord Session Rock Festival nostaa päätään, samoin kuin Adrenalin Street Culture fest vaihtoehtonuorille, mutta myös perinteisempää musiikkikulttuuria edustava International Chamber Music Festival, järjestetään samoihin aikoihin Kuhmon Kamarimusiikkifestivaalin kanssa.  Myös matkailutoimintaa virkistetään Kostamuksen ja Kalevalan luonnonpuistojen alueelle.

Seuraavaksi Ilmari Schepel, Suomussalmen kunnan maaseutusihteeri ja Elävä Kainuu Leader-jäsen, joka on vetämässä projektia ”Improving the gravelroad Kostomuksha-Kalevala” vielä vuoden 2013 loppuun.  Projektin tarkoituksena on kunnostaa n. 150 km matkan verran Kostamuksen pohjoispuolen sorateitä ja samalla jakaa suomalaista tietotaitoa tienrakentamisessa paikallisille.  Projektin kotisivut löytyvät osoitteesta www.gruntovaja.fi.

Hutor Kormilon isäntä Viktor.

Barents Link vierailun jälkeen lähdimme ajamaan perinnemaisemissa lepäilevään runonlaulajien kylään, Vuokkiniemeen, joka sijaitsee 49 kilometriä Kostamuksesta pohjoiseen. Matkalla pysähdyimme Kormilon kylässä sijaitsevassa maatilayrityksessä, jossa Viktor ja hänen vaimonsa pitävät mökkivuokrausta, samovaarimuseota ja heillä on neljä suloista Tinker-hevostakin. Tilan löytää osoitteesta www.hutorkormilo.com, vaikka harmiksi sivun tekstit avautuvat vain venäjänkielentaitoisille.

SAM_0831

Vuokkiniemen kylätalosta voi lukea lisää sivuilta http://www.lampahat.fi/tie/vuokki.html. Taloa meille esitteli suomenkielellä kylätalon johtaja Ilja Vatanen, joka on kotosin Vuokkiniemeltä, mutta on asunut Puolangalla kymmenisen vuotta. Vuokkiniemen kylätalon tiloissa toimii erilaisia pajoja, kuten käsityö ja puutyöpajat, sekä pienimuotoinen vanhojen perinne-esineiden näyttely. Lisäksi kylällä järjestetään vuosittain erilaisia kulttuuritapahtumia. Kylätalo kunnostettiin Vienan Silta-hankkeen puitteissa vuosina 2006 – 2009 ja kunnostamisen eri vaiheisiin voi tutustua edellä mainituilla sivuilla.

SAM_0841

rajantakainen puutyöpaja on äärimmäisen siisti, tästä voisi ottaa mallia

Vierailun jälkeen ajoimme takaisin Kostamukseen, jossa majoittauduimme Fregat Hotelliin. Retkiryhmä järjesti itselleen oma-aloitteista ilta-ohjelmaan ruokailun ja tanssimisen puitteissa. Hauskaa oli ja tanssijalkakin väsähti jossain vaiheessa!

Perjantai-aamuna 5.4.2013, saimme nukkua ruhtinaallisen pitkään, jopa yhdeksään asti. Aamupalan jälkeen kävimme tutustumassa muutamana kostamuslaiseen isoon ostoskeskukseen ja Tax Free kauppaan ja näiden pakollisten Venäjän-tuliaisten haalimisten jälkeen oli edessä kotimatka, joka meni iloisen rupattelun ja projektikokemusten vaihtamisen merkeissä.

Kiitos kaikille mukanaolleille! Hauskaa oli ja käyntikortteja vaihdeltiin. Lupasipa joku kutsua meidät savusaunaankin ja toiselle Kostamus-matkalle!